door Chris Koeleman
Het is niet altijd even makkelijk om aan de consument uit te leggen wat de voordelen van onbekende, bijzondere of nieuwe materialen zijn. Laat staan hoe het technisch in elkaar zit. Als (maatschappelijk verantwoord) ondernemer mag je dan ook best kritisch zijn naar je (toe)leverancier.
In deze blog worden ‘opvallende’ beweringen onder de loep genomen en komen er belangrijke vragen die je aan de leverancier kunt stellen naar voren.
‘(kleding) Stoffen van zeewier’
In de media werd er gesuggereerd dat er voor het maken van kleding een (textiel)vezel wordt gebruikt dat bestaat uit gedroogd zeewier. Belangrijke informatie die in dit geval echter ontbreekt is dat het gaat om een lyocell-vezel waaraan 4% zeewierpulp is toegevoegd.
(bron)
‘bevordert de gezondheid’
De gemiddelde consument zal, als dit bij het product wordt vermeld, deze bewering natuurlijk als waar aannemen. Vragen die je aan de (toe)leverancier kan voorleggen: ‘welk effect heeft het precies op ons lichaam en hoeveel meetbare gezondheidswinst is te verwachten?’
‘goed voor de planeet’ en ‘volledig duurzaam’
Deze beweringen zijn vrij lastig hard te maken. Voor de consument is dit duidelijke taal, maar in de realiteit blijkt dat voor de meeste producten met deze bewering blijkt dat ze enkel ‘iets minder slecht’ zijn in vergelijking met de alternatieven en dus alsnog een negatieve milieu-impact hebben. Soms zijn zelfs extra processen nodig voor onze ‘duurzame producten’ en dit betekent dan (helaas) toch meer energie/CO2 uitstoot.
‘biologische afbreekbaar’
Bij het gebruik van (enkel) natuurlijke materialen is deze bewering correct. Maar als addertje onder het gras komen kleurstoffen en andere chemicaliën om de hoek kijken. Deze zullen onschadelijk moeten zijn als je het kledingstuk laat afbreken in de aarde. Helaas is geheel biologisch afbreekbaar nog niet vanzelfsprekend in onze kleurrijke mode. De meeste kleurstoffen die we gebruiken in textiel zijn namelijk synthetisch en er worden diverse risicovolle chemicaliën gebruikt.
Zorg dat je meer te weten komt over vezels, toevoegingen, stoffen, kleuringen en finishes. Op zoek naar hulp? FashionExperts biedt verschillende trainingen, o.a. over textiel en duurzame kleding.