Een team van vijf enthousiaste professionals is meerdere keren bijeengeweest om kennis en kunde te delen over het onderwerp Merchandise Planning. De uitkomsten van deze inspiratiesessies brachten wij op 20 september samen tot één kennissessie.

Ruim 20 mensen, die 15 verschillende (fashion) retailers vertegenwoordigden kwamen samen met FashionExperts bijeen om kennis te delen over Merchandise Planning en alles wat daarbij komt kijken. De presentatie werd als helder en duidelijk ervaren. Hiernaast gaven de aanwezige toehoorders aan dat de informele setting en de kennis overdracht zeer werd gewaardeerd. "Absoluut een waardevolle middag!''  ''Goed om met elkaar en met de experts te sparren".

Verder kwam naar voren dat er duidelijk behoefte is aan een vervolg waarbij break-out sessies en met elkaar sparren centraal staan. FashionExperts zal dit zeker gaan faciliteren en denkt ook na over hoe invulling kan worden gegeven aan de behoefte om bedrijfs- en vakspecifieke kennis te verhogen op een pragmatische wijze. Wij streven ernaar om dit rond december/januari te realiseren.

Hieronder vind u een korte samenvatting van de kennis die tijdens de sessie is gedeeld met de aanwezigen. De presentaties werden gegeven door drie toppers: Fieke Steenhoek, Paul Hooijschuur en Frank Meilink

Waarom is Merchandise Planning nu belangrijker dan ooit:

  • Consumenten gedrag is grillig en niet loyaal
  • Speelveld concurrenten verandert elke dag
  • Integratie omnichannel is een must
  • Toenemende financiële risico’s

Hoe pak ik dit aan:

  • Analyseer je probleem en zorg voor inzicht en draagvlak binnen je organisatie
  • Maak inzichtelijk wat je wilt bereiken en waar je succes zit
  • Kijk naar je huidige proces en maak verbeterslagen
  • Creëer een efficiënt team dat multidisciplinair is en agile werkt ('get things done')
  • Zorg voor effectieve tools die kunnen ondersteunen
  • Maak teamleden verantwoordelijk
  • Monitor en stuur wekelijks bij
  • Ga aan de slag! En.. have fun!

Op 25 september was FashionExperts, samen met een aantal relaties, te gast bij de schoenfabriek van Greve in Waalwijk voor een exclusief kijkje achter de schermen.

Jos Jan Greve (en zijn team) nam ons op inspirerende wijze mee door de fabriek waarbij hij vol passie vertelde over het proces van handgemaakte, exclusieve herenschoenen.
Een proces waarbij het draait om de kwaliteit in plaats van productie en individu in plaats van massa.

De ongedwongen sfeer zorgde voor een uitstekende gelegenheid om, onder het genot van een meer dan voortreffelijk walking diner, met onze relaties bij te praten over alles behalve zaken doen.

woensdagmiddag 20 september 2017
Locatie Restaurant Vuur te Baarn
Inloop vanaf 13.00 uur. Start programma om 13.30 uur.

Vraag:
Hoe kan het commerciële team in deze consument kritische, concurrerende omgeving effectief, resultaatgericht en in de kortst mogelijke tijd tegen de laagst mogelijke kosten worden aangestuurd?


Onze experts van het Merchandise Planning Expertise Center hebben bij vele binnen- en buitenlandse retailers ervaring opgedaan met het inspelen op veranderingen en professionaliseren van merchandising teams.

In deze kennissessie delen wij onze visie en ervaring over hoe een merchandising team succesvol in een dynamische, omnichannel omgeving kan functioneren.


Het merchandising werkgebied maakt ingrijpende veranderingen door, onder meer in:

Consumentgedrag

  • consumenten zijn steeds beter geïnformeerd en minder merkentrouw;
  • social media kan groepsgedrag initiëren;
  • steeds meer prijstransparantie, steeds betere prijsvergelijkers;
  • toenemende behoefte aan klantgerichte, gepersonaliseerde benadering en kunnen kiezen van unieke producten.

Concurrentie ontwikkeling

  • vervagende Retail-domeinen: door verzadigde markten experimenteren retailers in andermans domeinen;
  • succesvolle artikelen worden snel gekopieerd: druk op lead time verkorting;
  • succesvolle retailers voegen wekelijks nieuwe inspiratie aan hun assortiment toe;
  • succesvolle retailers investeren in het voorbereidingstraject (big data, journey-analytics, planning & control);
  • omnichannel retailers groeien het snelst, maar omnichannel-services in NL lopen nog flink achter bij UK en US.


Financiële ontwikkeling

  • verzadigde markten, steeds moeilijker te onderscheiden, marges worden dunner;
  • toenemend voorraad-restanten-risico; sluit nieuw assortiment aan bij behoeften, snelle monitoring & bijsturing steeds noodzakelijker.


Noteert u 20 september alvast in uw agenda?